tisdag 17 maj 2011

Det kan alltid bli värre...

Det är verkligen inte mycket som går bra just nu.
Inte bara på det stickande planet.

Jag vill plugga i höst, jättegärna. Jag har hittat drömutbildningen med ett fel... den kostade ungefär 85000:- att gå. Jag sökte den som yrkesvux genom Huddinge kommun vilket innebär att jag får gå utbildningen genom komvux och kommunen står för slantarna. Att få det igenom är lika stor chans som att bli träffas av blixten. Jag kommer få passa mej för oväder i sommar för jag fick godkänt! Jag kommer få gå min utbildning, helt utan att det kostar mej en krona (om man nu räknar bort pengarna jag måste låna från CSN).

Jag fick besked redan i februari och har hittills väntat på att nånting ska skita sej eftersom jag aldrig har tur som denna. Det stämmer inte att turen helt plötsligt skulle komma över på min sida så jag har inte velat ropa hej för tidigt. Vilket tydligen va klokt.

Först ville komvux få mej att gå en annan sämre utbildning för att underlätta deras handläggningsjobb, men de presenterade det som att "går du den kursen du sökt har du inte rätt till CSN". När jag protesterade och började ställa frågor så kom sanningen fram tillslut. Fint att försöka lura mej till att gå en annan utbildning för att det skulle bli enklare för dem...
Sen skickade både utbildningen och komvux papper till varandra, jag ringde förra veckan för att höra vart mina välkommen till kursen papper hade tagit vägen och då hade varken utbildningen eller komvux fått bekräftat fast de säger att de har skickat papper. Så... efter att ha jagat på dem lite (allt ska man då göra själv ;) ) så gick det vägen och jag fick hem papper om att jag får gå.. under förutsättning att vi blir minst 8 i höst för annars blir kursen inte av.

Men då kommer såklart arbetsförmedlingen in och förstör. Man undrar ju om de inte vill att man ska göra det man kan för att få ett jobb.
Mina akasseslantar tar slut i mitten på juni och jag kommer då få påbörja det fina Fas1 i JOB garantin eller vad de nu kallar det. Fas1 är på 150 dagar och man får enbart avbryta om man får jobb. Jag får alltså inte påbörja Fas1 ( vilket är alla arbetslösas rättighet efter akassan är slut ) och sen avbryta efter sex veckor för att plugga. För av nån anledning så gälls inte det. Och utan Fas1 får jag inga pengar. Så... pengar att betala hyran med eller gå sin utbildning som jag aldrig trodde att jag skulle kunna gå? Jag har ju inte ens en 100% garanti på att kursen blir av i höst, det krävs ju minst 8 pers men ändå får jag inte gå Fas1 för "tänk om"...

Hur KAN det va så? Hur kan man inte få gå vidare med sitt liv. VILL arbetsförmedlingen att man ska fortsätta vara arbetslös för det låter faktiskt så.

Sex veckor helt utan inkomst... det låter väl fint. Jag får inga pengar till hyran under sommaren för jag vill plugga till hösten och få ett yrke.. vilket jag trodde var hela grund-idén med arbetsförmedlingen. Men jag hade visst fel.

2 kommentarer:

  1. Jag hörde på radion idag att det skulle ändras på något sätt så att man skulle kunna gå en utbildning. MEN jag lyssnade inte så noga så jag vet inte om det bara gällde FAS3.
    Hoppas att det löser sig så att du kan gå din drömutbildning.

    SvaraRadera
  2. men va f-n :(
    dom e juh inte riktigt riktiga *suckar* nu menar jag dom som bestämmer...
    hoppas det ordnar sig på något vis!
    kramar

    SvaraRadera