onsdag 22 juni 2011

Undrar vem som vann äggkriget

Vilket himla liv det va på gården i morse... natt va det nog fortfarande iofs. Det har varit duell på innergården i flera veckor. Skatorna har försökt att ta över måsboet och snaska i sej äggen. Men måsarna har ihärdigt jagat bort dem i flera veckor nu. Så ihärdigt att mitt "åh va trevligt vi har en mås på gården"-känslan... vilket höll i sej en kvart... har över gått till "ser jag en mås så sparkar jag på den"-känslan.

Men ingen djurrättsaktivist behöver vara orolig. Måsar flyger tydligen fortare än vad jag hinner fram i sparkvänlig närhet. ;)

Nåja... i morse var det duell på liv och död, det lät verkligen för jävligt och nu är det helt tyst. Lite sådär oroväckande tyst.. Skatorna sitter på taket och hoppar fram och tillbaka till tallen utan att något händer. Undrar om måsbebisarna har blivit skatmat eller om hela familjen mås nu kan flyga och har flyttat ner till sjön. Man får väl hoppas på det sista efter alla veckor som de kämpat tappert mot skatorna. Nästan så jag gärna vill klättra upp i tallen och se efter själv hur det gick, men med tanke på hur svårt det kommer bli för brandkåren att komma in med en stege på gården för att plocka ner mej igen när jag sitter där och inte vågar mej ner så låter jag bli.

1 kommentar:

  1. Måsar är fantastiska fåglar...på avstånd! Vi bodde granne med en fiskaffär för några år sedan, närapå att jag skaffade en hagelbössa och löste min a problem på det sättet! :-)
    Ändå hoppas jag nog att familjen mås klarade sig...
    Nä, klättra inte upp, tänk om måsarna kommer tillbaka och attackerar dig?!

    SvaraRadera