söndag 23 oktober 2011

Köpenhamn

Förra helgen var vi i Köpenhamn. Fint väder, fin stad. Jag skulle nog kunna tänka mej att bo i Köpenhamn, synd bara att jag inte fattar nått av vad de säger. Känns heldumt men så är det. Jag är danskmålhandikappad, jag nickade och log mest hela tiden och hoppades att jag inte beställde in gristrynen eller gammeldansk... nu vet jag iofs inte om danskarna är så stora på just trynen... men man vet ju aldrig. Fint väder hade vi ialf =)


Vi promenerade runt Nyhavn varje dag


Jag lyckades ta ett kort på sjöjungfrun utan en massa japanska turister, det tog ett tag men det gick tillslut


Det fanns vattensprutande tjurar


och vi hittade till Tage Andersen, jag fick tips från min lärare att gå dit. En av Danmarks mest omtalade florister. Man fick betala en liten slant i inträde för att komma upp för trappan men det var det värt.


Han hade en egen vaktpåfågel som höll koll på övervåningen


Många ovanliga fåglar i bur och fina blommor hade han.





Det var tillräckligt varmt för att sitta på en uteservering och dricka irish coffee. Tydligen blir kaffe helt okej med grädde och whiskey.. vem hade anat.


Vi åkte en liten båttur



Man kan ta sin eka till baren. Man kunde även köpa take away öl och take away shots längst med de fina serveringarna i Nyhavn. Det var ju lite annorlunda.


På Tivoli hade de Halloweenhelg och de måsta ha köpt flera ton med pumpor. De var verkligen överallt






Man kunde tydligen dricka varm choklad med sprit i också... man lär sej så mycket utomlands =)


Jag släpade med stackars Tomas i alla garnbutiker som jag hittade via Knitmap.com och garnbutiken i två våningar som jag hade sett fram mest mot att få gå och kika i hade stängt! Jättesorgligt. Det måste ha hänt rätt nyligen för de hade fortfarande skylten uppe men det var låst och lokalen var helt tom. Lite deppigt faktiskt men jag hittade världens mjukaste garn i en annan butik som jag fick med mej hem

1 kommentar:

  1. Men, hur länge var ni där? En månad minst med tanke på allt ni hann med?!
    Härligt avbrott i vardagen!

    SvaraRadera