onsdag 25 augusti 2010

Semesterpysslet

Regn, regn, regn. Nu känns det verkligen som att sommaren är över. Men när man sitter här med sin Ior kopp fylld med franskt jordgubb och rödpeppar te, en liten kattboll och dator i knät ( nja, det går nästan bra, jag behöver mera knä) och tittar på semesterbilder så gör det inte så mycket. Hösten är bra mysig den med, synd bara på bristen av öppna spisar, gungstol och stickande vänner. Men någon dag när jag blir stor och får ett jobb ska jag köpa mej den bästa stugan som finns och jag ska gunga gungstol dagarna i ända framför brasan. Drömma kan man ju...

Men, men, just nu sitter jag ju i Huddinge. Vi kom hem i förrgår efter tio dagar i Visby.Vi bytte lägenhet med pappa, så han åkte hit på storstadsäventyr och kattvaktande. Både pappa och Tiger är stora fan av Pågen kanelbullar så det hade gått ypperligt. Men igår var bulldagarna slut för katten och vi körde ner pappa till nynäs så han kunde ta båten hem. Jag brukar säga till honom att det är det enda säkra sätt att veta att han faktiskt har åkt hem på. Han skrattar alltid och tror att jag skämtar, det gör jag ju också... ibland ;)
Innan han åkte vandrade vi runt lite på stan och hamnade på Långholmen, de hade ett museum så där gick vi in. Det var nog det minsta museum jag sett, men det var bra, det kostade 25:- i inträde och jag kan rekommendera det om man är i närheten. Man fick läsa lite om de olika internerna och avrättningar, se fotbojor och arbetsbojor. Hur man förväntades kunna arbeta i ett stenbrott med bojor som vägde 18 eller 40 kilo har jag svårt att greppa. Vi gick därifrån lite mer allvarsamma med dessa stackars levnadsöden i tankarna. Fiket hade stängt men det gör inget, jag vet inte om jag skulle vilja sitta och äta kakor i rastgården där alla fångar har trängts i solen i några få minuter innan de låstes in på sina tre kvadratmeter igen.

Vid en bankomat på Hornsgatan stog denna



Då kändes världen fin igen och jag tog med den hem. Hurvida det kommer resultera i en röst på Miljöpartiet vet jag dock inte.

Nej... vi tar en semester bild tror jag.


Monets trädgård kan jag rekommendera för dem som aldrig varit där. Superfint är det.



Jag passade ju på att handla på Gotland också så klart. Vi åkte ner när medeltidsveckan redan hade börjat, väldigt ovanligt för att vara en gammal medeltidsveckan arbetare. Det roligaste jobbet jag haft var nog när jag jobbade under somrarna på medeltidsveckans dräktförråd när jag fortfarande pluggade. Men lite medeltid är ju bättre än ingen. Det brukar komma estländare till marknaden och den här gången hade de med sej garn i ett enormt tråg. Det fanns hur mycket som helst fortfarande när vi kom på torsdagen och det kostade 49:-/hg. Svensk ull var det också, jag förstår inte hur det går ihop när Hantverkshuset tog 129:-/hg för sitt ullgarn. Någon är det ju som gör en rejäl vinst på det hela. Jag köpte i alla fall två härvor, kikade på en tredje med jättefin gul orange färgat entrådigt garn men det hann försvinna innan jag kom tillbaka med kontanter.



Jag köpte fina krukor på Bi och Present. 30% rabatt. Hurra!





en fin tvålkopp hittade jag i Hemse på Ladan



varför vi har fem tandborstar för två personer är det ingen riktigt som vet

garn fanns det också att köpa i Hemse



en strumpa blev klar





ett helt par blev klara, sambon såg dem, gillade och fick dem







jag stickade ett fodral till min Xperia mobil



en väldigt bra semester i det stora hela.

Teet är kallt, regnet är kvar, en komediserie på tv och en strumpstickning blir det nog nu. Och en fundering på om jag ska anmäla mej på stickmeras stickpåsebyte eller inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar