fredag 23 mars 2012

Fredag och krukfunderingar

Hur bara kan man vara såhär trött... det märks att man blivit äldre ;)

Idag har jag varit utan min handskena, eller vad man ska kalla den, nästan hela dagen utan att det gjort ont så jag ska nog testa imorgon och se om jag kan sticka en maska eller två. Yeay!

Idag åkte jag tidigare från skolan och träffade Tomas och syster med sambo i Ulriksdal istället, vi åkte ut till Ulriksdals slottsträdgård och åt lunch. De har en vegetarisk lunchbuffé som är otroligt god. Och det finns så mycket fina saker både i butiken och i växthusen att titta på.
Jag var lite sugen på att köpa en Mårbackapelargon. Jag har alltid tyckt att pelargoner har varit lite tantblommor innan men nu tycker jag att de är rätt fina... det måste vara min högt aktade ålder som gör att jag har ändrat mej... ;)

Jag har några pelargoner som jag gjorde halvdana försök till att övervintra här hemma. De lever fortfarande kan man se men jag skulle ju ha planterat om dem för länge sen så nu får jag se hur det blir. Det är svårt att komma iväg och köpa jord och nya krukor när bilen inte får användas, den ska fixas nått på innan den kan gå på besiktning så den får stå där den står några dagar till.
Sist jag köpte jord på Ica så fick jag en blomflugsinvasion i alla mina krukor så jag drar mej lite för att köpa jord där för jag antar att flugorna kom från jorden. Eller så ska man bara chansa och få det gjort. Man har ju köpt Ica-jord förr utan att få flugor så det var väl bara otur den gången.

Jag skulle vilja plantera pelargonerna i sånna där lite jordiga "använda" småskitiga terrakottakrukor. Det tycker jag är fint. Men finns det att köpa någonstans? Är det nån som vet? Det enda jag har hört att man kan köpa nya krukor på hösten, kleta in dem i yoghurt och sen gräva ner dem i jorden!! Sen kan man gräva upp dem på våren igen och tadaaa... man har fina krukor.

Lät inte det lite knäppt? Kan det verkligen stämma? Och om det stämmer skulle jag haft lite mer framförhållning än vad jag har nu i vilket fall som helst. Så det blir väl plastkruka i år igen =P

1 kommentar: