onsdag 1 december 2010

Vilket är det absolut varmaste garnet?

Idag har jag haft fyra byxor på mej för att inte frysa ihjäl. Väldigt snyggt och inte det minsta bylsigt. Jag har haft tre tröjor och en jacka som pga det knappt gick att stänga. ( Termo vad är det? ) Men det fungerade. Jag överlevde. Däremot så kändes det som att händerna skulle trilla av för det va så kallt. Oavsett vilka sorters vantar jag har så fryser jag om händerna. Alltid!

Tumvantar, fingervantar, fodrade vantar, fleecevantar. I min värld existerar inte en varm vante.
Men jag har hört att det ska vara möjligt att få till, men eftersom jag verkar vara inkompetent på området så får jag fråga er. Vilket är det varmaste garnet att sticka vantar i? Varmt som i olidligt, läbbigt och svettigt varmt. Det är det jag vill ha!

8 kommentarer:

  1. Fyra! Imponerande! :) Jag nöjer mig med två. Jag är väl redan välstoppad antar jag. Garn finns på Hisingen Hemslöjd, 2 hållplatser från Backaplan :)

    SvaraRadera
  2. Svaren på efterlysningen av det varmaste garnet ska jag följa.
    Jag har hellre aldrig tillräckligt varma vantar...

    SvaraRadera
  3. Hej!

    jag ska prova sticka vantar i Milano har en mössa och en halsduk. De värmer fint i 29 minusgrader.

    Tack för att du vill vara med i min tävling förresten !
    mvh

    Åsa

    SvaraRadera
  4. Jag ger mig på att föreslå alpackagarn och kashmirgarn som varmaste garnet. Alpackagarnet har en speciell värmande effekt,liksom microluftbubblor i fibrerna, som gör att det värmer mycket. Varför inte prova:)

    SvaraRadera
  5. Innan du hittar lösningen föreslår jag ett par fingervantar och sen ett par tjocka tumvantar utanpå, det hjälper lite i alla fall. :)
    Vi har bra kallt också men jag har fortfarande bara ett par byxor på dagen, men termobraller åker på varje kväll numer när jag går kvällspromenaden och ulltröja är ju en själklarhet i dessa dagar.

    SvaraRadera
  6. Jag instämmer absolut med alpackagarnet och ska du ha det allra varmaste får du köpa Quiviut, men lycka till. Det kostar skjortan :)

    En ett fint, rent alpackagarn vore nog toppen (eller möjligen ett par lovikkavantar som du tovar en aning).

    SvaraRadera
  7. hej jag tror att lovikka garn är det bästa med tänken på att alla har sådana vantar själv användet jag termovantar när det är som kallast
    kram maria

    SvaraRadera
  8. Alpaca garn fungerer veldig mye for meg.

    SvaraRadera