söndag 7 november 2010

Marmelad och skräckdeg.

Ett hett tips när man ska laga nått efter recept är att läsa igenom hela receptet innan man börjar, det gör aldrig jag, för jag är en klant. Imorse gav jag mej på att hacka upp tre apelsiner till en apelsin/ingefärs marmelad som jag ville pröva. Hacka upp, check, Lägg i gryta, check, ställ grytan på spisen över natten, che.... va? Jaha...
Inte riktigt som jag hade tänkt mej, men imorgon kommer jag så en supergod marmelad.

Istället så gjorde jag äppelmarmelad. Jag tror att det gick bra, jag har inte vågat smaka på den än. Men jag tyckte det blev lite. Inga tre och en halv deciliter som det stog i receptet, sen att jag råkade ta världens största burk att ha den i får det ju det att se ännu fjuttigare ut.

Av någon anledning bestämde jag mej för att baka lite bröd också, vetekakor skulle det bli. Det tog inte lång tid innan jag bestämde mej för att jag aldrig ska baka vetekakor igen! I alla fall inte utan degmaskin. Det var så kladdigt och så läbbigt att ta i. Det fastnade överallt, en riktig skräckdeg. Jag måste varit väldigt tjusig för jag stog och hoppade i köket och pep "nejnejnej, bort, försvinn, sluta" när degen inte ville lossna. Jag tror jag behöver terapi.
Men goda blev de =)

1 kommentar: