lördag 11 februari 2012

Vill du rädda en fluffig kanin idag?

En sak som jag tycker att det pratas alldeles för lite om är djurtester. När jag var liten minns jag att det var mycket olika kampanjer mot djurförsök men jag har inte sett några de senaste 15 åren så nånstans inbillade jag mej att det hade blivit en ändring. Att djurtesta mediciner, vacciner och sådant som kan hjälpa svårt sjuka och förhindra att folk lider eller dör är lite av ett nödvändigt ont kanske. Men att fortfarande sitta och testa kosmetika och hudvårdsprodukter på djur är helt förkastligt när det finns andra sätt att testa det på. Speciellt eftersom det kom en EU-lag som förbjöd det 2009...
Kineserna har till och med skaffat sej en lag där de kräver att alla produkter de tar in är djurtestade. Nu kan jag ju inte direkt tycka att kineserna överlag har en så himla bra syn på djur och det är inte klokt vad med djur de fångar, dödar, näst intill utrotar, bara för att mala ner dem och peta i sej det i tron om att de blir friskare och vackrare. Men nu går verkligen utvecklingen i det landet åt andra hållet mot vad man hade hoppats.
Innan jag började kika runt så hade jag ingen aning om att det var så många som testade sina produkter på djur. Inte mycket man kan göra känns det som, men lite kan man göra själv.
På Forska utan djurförsöks hemsida finns hel lista på företag som inte testar på djur. Kanske kan man sponsra dem istället. Det ska jag göra nästa gång jag behöver något.
Listan hittar du här


1 kommentar:

  1. Nej, det pratas minsann aldrig om det där längre. Jag kommer ihåg alla kampanjer som var på 80-/90-talet, jag beställde material från någon av de där organisationerna och gjorde ett arbete om det i skolan och delade ut material till alla skolkamrater. Det minsta man kan göra är verkligen att köpa sådant som inte är testat. Nu ska jag kolla in listan.

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera