onsdag 21 juli 2010

Äntligen klar.



Såhär såg dagens frukost ut. Jag fick en råsaftcentrifug av min kärlek när jag fyllde år förra året. Jättebra maskin, juice man köper i affären är inte i närheten av så god som det blir när man gör själv.... men inte helt otippat är jag hungrig igen två timmar senare.

Min solhatt är klar! Jag gjorde det!! Solhatt 3 / Veronica 1. Men det var jag som vann tillslut. Det är väldigt svårt att ta kort på sej själv när man har en stor och tung systemkamera så det blev webcam bilder på mössan. Den blev rätt stor trots att jag tog en mindre virknål, den minsta storleken på mössan och skippade två varv. Men jag orkade inte repa upp den en fjärde gång så jag får väl hoppas på att huvudet växer. Annars kan jag kanske tvätta den i 90 grader och sen ha den som fingerborg.


pimpad och klar


fri sikt är ändå överskattat

Jättebra vägledning till hur man virkar blommor hittade jag på den här bloggen. Mönstret till solhatten hittade jag här.

När jag var i Tallin i maj hittade jag en liten hantverksbutik vid torget som även sålde garn. De hade 30% rabatt och jag fick allt det här för 144 svenska kronor.



De har legat till sej lite. Det gröna nystanet tänkte jag göra en sjal av, har ingen aning om vilken typ av sjal än, men jag kommer säkert på nått snart. Tips mottages gärna. Förgarnet skulle jag behöva spinna ihop först innan jag använder det, det var så himla tunt så jag tror det går sönder annars om man försöker sticka med det. En slända däremot verkar inte vara helt lätt att få tag på. Att köpa en ny för 350:- känns inte så lockande för jag är inte helt säker på att jag kommer använda den mer än till detta garn. Och man ser helt klart en stor brist på sländor här i stockholmsområdet när man går på loppisar och auktioner. Men jag får leta vidare.

Min sambo blev ivägskickad på jobb till Tallin och han erbjöd sej att gå förbi garnbutiken och se om han kunde hitta nått fint till mej. Jag behövde inte ens fråga. Han är så bra. Han kommer hem ikväll med sju nystan av Evilla garn. Den här gången hade de haft 50% rabatt och han fick alla nystan till samma pris som de kostar att köpa två nystan av exakt samma garn här i Sverige. Tur att inte jag var där själv, jag skulle ha slitit fram mitt, hittills oanvända " ifall något händer" kreditkort och köpt hela butiken.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har stickat några Ica-Kurirens-"lövsjal" i 1 trådigt Evilla garn dom blir snygg. Har också en stickvän som stickade den i 2 trådigt. Leta efter mönstret på www.icakuriren.se/kropp&själ /handarbete

    SvaraRadera
  2. vilken fin solhatt, sån vill jag oxå ha :) får skriva ut mönstret o sätta fart *ler*
    kraMyz

    SvaraRadera